judul baru

Sunday 11 December 2011

KOMFUSIUS


By: Arifin Jamil

Biografi Konfusius
Abtract
Tulisan ini menganalisis tentang persoalan epistemologi dari pada dua tokoh falsafah barat dan timur, Konfusius dan Rene Descartes (1596-1650). Comfucius adalah tokoh pemikir besar yang telah banyak memberi sumbangan pemikirannya dalam kemajuan ilmu didunia timur sejak zaman berzaman hingga kini. Sedangkan Rene Descartes adalah tokoh pemikir besar yang juga sangat terpengaruh dalam dunia pendidikan barat. Pemikiran mereka masih lagi menjadi sumber rujukan untuk menghadapi cabaran zaman kontemporari. Pelbagai idea besar ini tidak pernah terhenti dari pada terus berkembang.
 Permasalahan yang dikaji menyangkut dengan masalah falsafah pendidikan, dan matlamat serta metodologi pendidikan, dan perubahan yang dibawa oleh Konfusius dan Rene Descartes yang berkesan sebagai alternatif memperlengkap sistem pendidikan moden yang lebih menekankan teknologi maklumat, dan komunikasi.
Para pelajar kini menghadapi krisis spiritual, dan nilai-nilai moral yang kurang menyenangkan banyak pihak dalam masyarakat. Kekuatan dalaman atau spiritual mesti diutamakan untuk mencapai tahap kecemerlangan para pelajar yang menuntut ilmu. Melaluia sejarahlah kita boleh mengadopsi nilai-nilai rohaniah yang dapat memberikan impact kepada pelajar.

A.  PENGENALAN

Setiap peristiwa yang terjadi dalam hidup kita kadang hanya lewat dan mengalir begitu saja, tanpa ada upaya untuk melakukan suatu langkah reflektif sehingga peristiwa tersebut menjadi tidak bermakna. Seharusnya, manusia dapat berupaya untuk memberikan atau menerapkan suatu makna kepada sejarah, hanya dengan demikian perbuatan manusia dapat disusun secara kait-mengkait dan dapat diarahkan ke hari depan (Misnal Munir, 1997; 126).
Sedang bagi Sartono Kartodirdjo (1900; 204-205) sejarah mempunyai fungsionalitas, artinya sejarah tidak hanya mempunyai makna dokumenter, tetapi juga mengandung makna apresiasif, yaitu mewujudkan kesadaran kolektif. Pengalaman sebagai pengendapan hasil proses kebudayaan berupa suatu subjektifitas hasil internalisasi subjek, sedangkan yang berupa objektifitas merupakan hasil eksternalisasi. Objektifitas terus-menerus akan menghasilkan pengalaman kolektif.

Kees Bertens dalam bukunya “Panorama Filsafat Barat Modern (1987; 193-198) ” menyatakan sekurang-kurangnya ada empat aspek yang terdapat dalam sejarah. Pertama, sejarah manusia hanya dapat berlangsung dalam perkembangan yang harmonis antara unsur spiritualitas dan materialitas. Kedua, sejarah dapat berlanjut jika manusia bebas dalam merealisasikan diri. Ketiga, sejarah selalu berkaitan dengan waktu atau temporalitas yang selalu kontinu. Keempat, sejarah hanya dapat terjadi jika manusia berkarya bersama dengan manusia lain.

Dalam tulisan ini penulis ingin mencoba menggali tema sejarah filsafat pendidikan Konfusius dan Rene Descartes sebagai perbandingan dalam menerapkan konsep pendidikan. Berbicara mengenai Konfusius, dia termasuk orang yang menginginkan agar akal budi mempunyai pengaruh yang lebih besar dalam kehidupan sosial. Dalam kerangka pemahaman kesejarahan ia pun mempelajari sejarah dan menginterpretasikannya untuk menemukan hukum-hukum perkembangannya. Dalam kenyataannya ia tetap melestarikan apa yang dipandang baik dalam kebudayaan masa lampau, tapi juga menciptakan suatu kebudayan baru yang sesuai dengan perkembangan situasi dan kondisi. Pemikiran Konfusius lebih banyak membahas manusia sebagai individu sekaligus sebagai makhluk social. Kehidupan Konfusius sendiri sudah pasti merupakan contoh yang baik bagi ajarannya. Ia mempunyai obsesi besar untuk mengubah dunia (Fung Yu Lan, 1990: 57). Begitu juga dengan Rene Descartes, dia adalah filosof, ilmuwan, matematikus Perancis yang tersohor pada zaman mudanya. Sebagai seorang insan yang suka menyendiri, Descartes banyak merahasiakan butir kehidupan peribadinya. Malah beliau juga telah mencoba menyembunyikan tarkh lahirnya supaya ahli astronomi tidak dapat membuat sembarang spekulasi tentang dirinya (Azmi Aziz, 2002).


A.  1. Mengenal Konfusius

Falsafah Komfusianisme atau Confucianism diasaskan oleh Konfusius. Nama yang sebenar adalah Kong Qiu tetapi lebih dikenali sebagai Kong Fuzi atau Master Kong atau Kongzi. Beliau dilahirkan di daerah Lu (kini lebih dikenal daerah Shantung) pada tahun 551 S.M, dan meninggal dunia pada tahun 479 S.M (Cheu Hock-Tong, 2000). Konfusius berasal daripada golongan bangsawan. Bapaknya, Tse Shu Le pernah bertugas sebagai tentara dan meninggal dunia sebelum konfusius dilahirkan. Selepas kematian bapanya, kehidupan konfusius bersama ibunya semakin sukar dalam menempuh pelbagai cobaan yang mana mematangkan dirinya (Hsu, Leonardo Shahlien, 1975)
Konfusius menerima pendidikan yang baik sejak masih kecil. Beliau juga pernah menjadi pegawai peringkat rendah sebagai polisi di mahkamah negeri Lu. Tidak lama kemudian beliau berhenti dan menempukan sepenuh masa sebagai maha guru serta pentadbir yang menyokong falsafah duniawi (Azmi Aziz, 2002). Namun, ketika berumur kira-kira 30 tahun, beliau telah menjadi sarjana yang tersohor dan mula membuka sekolahnya sendiri untuk mempromosi ajarannya. Sejak kira-kira 500 tahun sebelum Masehi, Konfusius telah melawat ke beberapa banyak negeri untuk mempromosikan teori politiknya. Namun, teorinya itu tidak mendapat perhatian raja-raja di kebanyakan negeri pada masa itu. Jadi, pada 484 SM, beliau kembali ke negeri Lu dan menumpukan usahanya kepada hal-hal kebudayaan dan pendidikan serta merumuskan buku-buku klasik yang telah dihasilkan lebih awal. Konfusius meninggal dunia pada tahun 479 sebelum Masehi (Budisutrisna, 1998)
Dengan kepakarannya dalam bidang falsafah, politik dan pendidikan yang begitu tersohor pada zamannya, aliran ajaran Konfusius yang ditubuhkannya berdasarkan "kebajikan" dan "budi bahasa" itu telah membawa pengaruh yang amat besar kepada masyarakat China dalam masa 2000 tahun selepasnya (Budisutrisna, 1998)
Dalam bidang politik, Konfusius menentang pentadbiran yang kejam dan berharap raja tidak dapat menyayangi rakyatnya. Beliau berpendapat bahawa kebajikan dapat memandu tingkah laku rakyat dan meningkatkan moral mereka. Inilah asas untuk mengekalkan kestabilan masyarakat dalam jangka panjang. Raja perlu menjadi teladan moral dari pelbagai segi kepada rakyatnya.
Dalam bidang pendidikan, Konfusius juga mengutamakan pendidikan moral dan juga menggabungkan teori politiknya ke dalam teori pendidikan. Beliau berpendapat tujuan pendidikan adalah untuk memandu pelajar menjadi orang yang mementingkan kebajikan.
Di samping itu, Konfusius juga merumuskan banyak buku klasik. Setelah beliau meninggalkan dunia, pelajarnya merumuskan perlakuannya, manakala catatan tentang kata-katanya menjadi buku klasik ajaran Konfusius, iaitu "Lun Yu", yang membawa maksud catatan kata-katan Konfusius.

A.  2 Konsep pendidikan Konfusius

Konfusius merupakan seorang pemikir yang sangat terkemuka di dunia timur dan sangat terkenal sebagai ahli falsafah. Salah satu hal yang mendapat perhatian dari Konfusius adalah bidang pendidikan. penulisan ini juga bertujuan untuk mempelajari secara mendalam ajaran Konfusius tentang belajar, mengajar dan pengaruh ajaran Konfusius tersebut dalam sistem pendidikan di China kuno. Konsep pendidikan yang dipraktik Konfusius adalah konsep falsafah yang terdiri dari Dengan menanamkan nilai-nilai positif, dan nilai-nilai murni, maka seseorang dapat berperanan, dan bertindak dengan lebih rasional. Dari hasil analisa penulis menunjukkan bahawa menurut Konfusius pendidikan merupakan hal yang sangat penting dalam perkembangan kehidupan manusia. Pendidikan bertujuan untuk membentuk manusia yang susila, cerdas, bertanggung jawab kepada bangsa dan negara, serta untuk mempersiapkan kader pemimpin bangsa dan negara. Konsep pengajaran yang digunakan Konfusius antara lain konsep diskusi, dialog, dan pemecahan masalah. Konfusius menekankan dimensi kognitif, afektif, dan psikomotorik dalam pendidikannya. Pengaruh ajaran Konfusius dalam sistem pendidikan di China adalah digunakannya ajaran-ajaran Konfusius tersebut dalam kurikulum pendidikan. Hal ini berkaitan dengan tuntutan bahawa untuk menjadi seorang birokrat kerajaan maka diharuskan Berjaya dalam ujian klasikal Confucian. Namun demikian Konfusius mengakui bahwa keberhasilan usaha manusia tidak terlepas dari Ming, keputusan alam ketuhanan. Usaha manusia tidak terlepas dari peranan Tuhan. (Budisutrisna, 1998: 27-28). Konfusius sebagai seorang guru memandang pendidikan mempunyai peran
penting dalam perkembangan kebudayaan. Bahkan dalam sepak terjang
kehidupannya pendidikan ia jadikan strategi kebudayaan. Kebudayaan dimanapun
berada selalu dalam keadaan berubah dan terkena pengaruh dari kebudayaan luar. Menurut Konfusius esensi kebudayaan adalah Jen. Sedangkan masa sekarang, bagi Konfusius tergambar dalam pendidikan sebagai strategi kebudayaan. Dalam bidang pendidikan ia merasa bahwa fungsi utamanya memberi tafsiran terhadap warisan masa lampau, juga memberikan tafsiran baru terhadapanya yang didasarkan atas konsepsi-konsepsi moral (Fung Yu Lan, 1990, 51). Bagi Konfusius untuk merencanakan dan merekayasa masa depan peranan pendidikan lagi amat penting. Dan manusia dalam perjalanan waktu yang kontinu seharusnya sabar dan belajar
terus-menerus. Demikian pandangan Konfusius dalam konsep pendidikan.



B.   Mengenal Rene Descartes

Rene Descartes dilahirkan pada 31 Mac 1596 di La Haye, sebuah pecan kecil di Perancis. Tarikh ini diperoleh melalui tindakan sambil lewa seorang pelukis yang mencatat maklumat tersebut pada bagian bawah sebuah potret Descartes (Azmi Aziz, 2002). Ibunya meninggal dunia sebaik sahaja beliau dilahirkan. Seterusnya beliau dibesarkan diladang neneknya yang berdekatan dengan La Haye. Bapanya seorang peguam yang kaya dan bekerja dibrittany. Waktu mudanya dia sekolah Yesuit, College La Fleche. Sebagai seorang pelajar, Decartes menghayati doktrin roh bersama-sama perkara lain yang diajarkan kepadanya. Dengan itu beliau menjadi pelajar yang terbaik di sekolahnya. Beliau menjadi pelajar yang terbaik di sebuah sekolah yang terbaik di negaranya (Azmi Aziz, 2002). Begitu umur dua puluh dia dapat gelar ahli hukum dari Universitas Poitiers walau tidak pernah mempraktekkan ilmunya samasekali. Meskipun Descartes peroleh pendidikan baik, tetapi dia yakin betul tak ada ilmu apa pun yang bisa dipercaya tanpa matematik. Karena itu, bukannya dia meneruskan pendidikan formalnya, melainkan ambil keputusan kelana keliling Eropa dan melihat dunia dengan mata kepala sendiri. Berkat dasarnya berasal dari keluarga berada, mungkinlah dia mengembara kian kemari dengan leluasa dan longgar, tak ada persoalan duit. Dari tahun 1616 hingga 1628, Descartes betul-betul melompat ke sana kemari, dari satu negeri ke negeri lain. Dia masuk tiga dinas ketentaraan yang berbeza-beza (Belanda, Bavaria dan Honggaria), walaupun tampaknya dia tidak pernah ikut bertempur samasekali. Dikunjungi pula Italia, Polandia, Denmark dan negeri-negeri lainnya. Dalam tahun-tahun ini, dia menghimpun apa saja yang dianggapnya merupakan metode umum untuk menemukan kebenaran. Ketika umurnya tiga puluh dua tahun, Descartes memutuskan menggunakan metodenya dalam suatu percobaan membangun gambaran dunia yang sesungguhnya. Dia lantas menetap di Negeri Belanda dan tinggal di sana selama tidak kurang dari dua puluh satu tahun. Dipilihnya Negeri Belanda karena negeri itu dianggapnya menyediakan kebebasan intelektual yang lebih besar ketimbang lain-lain negeri, dan karena dia ingin menjauhkan diri dari Paris yang kehidupan sosialnya tidak memberikan ketenangan cukup.

Sekitar tahun 1629 beliau meulis sebuah buku Rules for the Direction of the Mind yang memberikan garis-garis besar metodenya. Tetapi, buku ini tidak komplit dan tampaknya ia tidak berniat menerbitkannya. Diterbitkan untuk pertama kalinya lebih dari lima puluh tahun sesudah Descartes tiada (Michael H. Hart, 1978).

B.1 konsep pendidikan Rene Descartes
Pengaruh Descartes terhadap perkembangan intelektual di eropah melalui aliran pemikiran yang dikemukakan oleh beliau iaitu rasionalisme, konsep mekanikal tentang alam dan dualism jasad akal.

No comments:

Post a Comment