judul baru

Sunday 1 January 2012

al-Attas

By: Arifin Jamil


A.  Mengenal Al-Attas

a.    Riwayat hidup al-Attas

Nama yang sebenar adalah Syed Muhammad Naquib al-Attas. Lebih dikenali sebagai Kong Fuzi atau Master Kong atau Kongzi. Beliau dilahirkan di daerah Bogor, Jawa Barat pada tanggal 5 september 1931. Bila dilihat dari garis keturunannya, alattas termasuk orang yang secara enteren. Sebab dari keduabelah pihak, sama ada pihak ayah maupun ibu merupakan orang-orang yang berdarah biru. Ibunya yang asli bogor itu masih berketurunan bangsawan Sunda. Sedangkan pihak ayah masih tegolong bangsawan di Johor.[1] Bahkan mendapat gelar sayed yang dalam tradisi islam orang yang mendapat gelar tersebut merupakan keturunan langsung dari nabi Muhammad[2]. Melihat garis keturunan diaatas dapat dikatakan bahawa al-Atas merupakan bibit unggul dalam percaturan perkembangan intelektual islam di Indonesia dan Malaysia.
Ketika berusia lima tahun, al-Atas diajak orang tuanya migrasi ke Malaysia. Disini al-Atas dimasukkan dalam pendidikan dasar ngeheng primary school sampai usia sepuluh tahun[3]. Beliau kemudian melanjutkan pendidikan disekolah Urwah al-Wuska, sukabumi, selama lima tahun.[4](kini lebih dikenal daerah Shantung) pada tahun 551 S.M, dan meninggal dunia pada tahun 479 S.M (Cheu Hock-Tong, 2000). Al-Attas berasal daripada golongan bangsawan. Bapaknya, Tse Shu Le pernah bertugas sebagai tentara dan meninggal dunia sebelum al-Attas dilahirkan. Selepas kematian bapanya, kehidupan al-Attas bersama ibunya semakin sukar dalam menempuh pelbagai cobaan yang mana mematangkan dirinya (Hsu, Leonardo Shahlien, 1975)
Al-Attas menerima pendidikan yang baik sejak masih kecil. Beliau juga pernah menjadi pegawai peringkat rendah sebagai polisi di mahkamah negeri Lu. Tidak lama kemudian beliau berhenti dan menempukan sepenuh masa sebagai maha guru serta pentadbir yang menyokong falsafah duniawi (Azmi Aziz, 2002). Namun, ketika berumur kira-kira 30 tahun, beliau telah menjadi sarjana yang tersohor dan mula membuka sekolahnya sendiri untuk mempromosi ajarannya. Sejak kira-kira 500 tahun sebelum Masehi, Al-Attas telah melawat ke beberapa banyak negeri untuk mempromosikan teori politiknya. Namun, teorinya itu tidak mendapat perhatian raja-raja di kebanyakan negeri pada masa itu. Jadi, pada 484 SM, beliau kembali ke negeri Lu dan menumpukan usahanya kepada hal-hal kebudayaan dan pendidikan serta merumuskan buku-buku klasik yang telah dihasilkan lebih awal. Al-Attas meninggal dunia pada tahun 479 sebelum Masehi (Budisutrisna, 1998)
Dengan kepakarannya dalam bidang falsafah, politik dan pendidikan yang begitu tersohor pada zamannya, aliran ajaran Al-Attas yang ditubuhkannya berdasarkan "kebajikan" dan "budi bahasa" itu telah membawa pengaruh yang amat besar kepada masyarakat China dalam masa 2000 tahun selepasnya (Budisutrisna, 1998)
Dalam bidang politik, Al-Attas menentang pentadbiran yang kejam dan berharap raja tidak dapat menyayangi rakyatnya. Beliau berpendapat bahawa kebajikan dapat memandu tingkah laku rakyat dan meningkatkan moral mereka. Inilah asas untuk mengekalkan kestabilan masyarakat dalam jangka panjang. Raja perlu menjadi teladan moral dari pelbagai segi kepada rakyatnya.
Dalam bidang pendidikan, Al-Attas juga mengutamakan pendidikan moral dan juga menggabungkan teori politiknya ke dalam teori pendidikan. Beliau berpendapat tujuan pendidikan adalah untuk memandu pelajar menjadi orang yang mementingkan kebajikan.
Di samping itu, Al-Attas juga merumuskan banyak buku klasik. Setelah beliau meninggalkan dunia, pelajarnya merumuskan perlakuannya, manakala catatan tentang kata-katanya menjadi buku klasik ajaran Al-Attas, iaitu "Lun Yu", yang membawa maksud catatan kata-katan Al-Attas.

A.  2 Konsep pendidikan Al-Attas

Al-Attas merupakan seorang pemikir yang sangat terkemuka di dunia timur dan sangat terkenal sebagai ahli falsafah. Salah satu hal yang mendapat perhatian dari Al-Attas adalah bidang pendidikan. penulisan ini juga bertujuan untuk mempelajari secara mendalam ajaran Al-Attas tentang belajar, mengajar dan pengaruh ajaran Al-Attas tersebut dalam sistem pendidikan di China kuno. Konsep pendidikan yang dipraktik Al-Attas adalah konsep falsafah yang terdiri dari Dengan menanamkan nilai-nilai positif, dan nilai-nilai murni, maka seseorang dapat berperanan, dan bertindak dengan lebih rasional. Dari hasil analisa penulis menunjukkan bahawa menurut Al-Attas pendidikan merupakan hal yang sangat penting dalam perkembangan kehidupan manusia. Pendidikan bertujuan untuk membentuk manusia yang susila, cerdas, bertanggung jawab kepada bangsa dan negara, serta untuk mempersiapkan kader pemimpin bangsa dan negara. Konsep pengajaran yang digunakan Al-Attas antara lain konsep diskusi, dialog, dan pemecahan masalah. Al-Attas menekankan dimensi kognitif, afektif, dan psikomotorik dalam pendidikannya. Pengaruh ajaran Al-Attas dalam sistem pendidikan di China adalah digunakannya ajaran-ajaran Al-Attas tersebut dalam kurikulum pendidikan. Hal ini berkaitan dengan tuntutan bahawa untuk menjadi seorang birokrat kerajaan maka diharuskan Berjaya dalam ujian klasikal Confucian. Namun demikian Al-Attas mengakui bahwa keberhasilan usaha manusia tidak terlepas dari Ming, keputusan alam ketuhanan. Usaha manusia tidak terlepas dari peranan Tuhan. (Budisutrisna, 1998: 27-28). Al-Attas sebagai seorang guru memandang pendidikan mempunyai peran
penting dalam perkembangan kebudayaan. Bahkan dalam sepak terjang
kehidupannya pendidikan ia jadikan strategi kebudayaan. Kebudayaan dimanapun
berada selalu dalam keadaan berubah dan terkena pengaruh dari kebudayaan luar. Menurut Al-Attas esensi kebudayaan adalah Jen. Sedangkan masa sekarang, bagi Al-Attas tergambar dalam pendidikan sebagai strategi kebudayaan. Dalam bidang pendidikan ia merasa bahwa fungsi utamanya memberi tafsiran terhadap warisan masa lampau, juga memberikan tafsiran baru terhadapanya yang didasarkan atas konsepsi-konsepsi moral (Fung Yu Lan, 1990, 51). Bagi Al-Attas untuk merencanakan dan merekayasa masa depan peranan pendidikan lagi amat penting. Dan manusia dalam perjalanan waktu yang kontinu seharusnya sabar dan belajar
terus-menerus. Demikian pandangan Al-Attas dalam konsep pendidikan.



[1]  Hasan Muarif ambary, tt. Al.,suplemen ensiklopedi islam, jilid 2, Jakarta: Ikhtiar fanhofe, 1995, hal. 78.
[2]  Prof. H. Rama Yulis, Dr. H. Samsul Nizar, MA., ensilopedi tokoh pendidikan islam, ciputat: Kuantum teaching, 2005, hal. 118.
[3]  Ibid…, hal 119.
[4]  Hasan Muarif ambary, tt. Al.,suplemen ensiklopedi islam…, hal. 119.